Saturday, August 27, 2016

وكمان مرة أحمد ناجي.."المستقبل" في الزنزانة.."الميت في التلاجة ( شهادة شخصية)

*تحذير: نص طويل، غير مهذب أو محرر

إيه أكتر مسلمة الناس مابتختلفش عليها على الفيسبوك: إن أحمد ذكي ممثل عظيم. أفتكر يعني إن كانت واحدة من علامات عظمته وهوسه بالتمثيل المشهد اللي مثل فيه ميت ودخل  تلاجة المشرحة بدون دوبلير، دي نفحة كده من أساطيره. يعني دي آخر حاجة ممكن حد يضربها.
جه أحمد ناجي في مرة وراح خابط الجملة دي على الفيسبوك قبل سجنه بشهور: أحمد ذكي ممثل ميديوكر!!
اللي هو طبعا إنت هتشتم ناجي في سرك سواء بتحبه أو في المعسكر اللي شايفه خرفجي، واللي كنت منه لحد نص 2010، لما كنت براجع درافت نهائي لمجموعة قصصية داخلة المطبعة، وحسيت لحظتها- مش حتى لما اتنشر- بكارثة، كارثة اسمها إني قاعد بكرس مسلمات وبعيد إنتاج صور زائفة لمجرد أنها بتجيب مع الناس وإني وقعت نفسي في فخ كان المفروض أتجاوزه من سنين قبلها، وقلت لنفسي ساعتها: أنا مش هكتب كده تاني، ومش هقرا كده تاني، بس كانت دوامة مرعبة، خواء وفضا، وأرض الثقة في نفسك وفي موهبتك فاضية من تحتك، اسمها كل اللي تعرفه ميت زي أحمد زكي في التلاجة، ووصلك إنك تطلع للخراء المتغلف شيكولاتة ده، لكن نجدني منها سبع شهور، سبقوا الموقف ده بسنة كنت قعدتهم مع تلاتة، أحمد ناجي ونائل الطوخي وأحمد وائل في أخبار الأدب. كانت فترة متوترة دفاعية، وكنت أقرب للانعزال مش للاندماج والتخطيط للهروب من مكان بائس، لكني كنت براقب، وعينيا وعقلي راحوا على طول للي فارق التلاتة دول عن أغلب الأدباء اللي عرفتهم، حاجة فكرتني بلحظة قبليها في إسكندرية لما عرفت أميز بعد صراع إن اللي بينتجه أدباء "الكابينة" عبدالرحيم يوسف وسامي إسماعيل وباقي المجموعة عن أوهام قصر ثقافة مصطفى كامل، واللي بسبب التمييز ده قررت آجي القاهرة عشان احساسي إن معارف إسكندرية-وقتها- ممكن في لحظة تتحول لمعرفة" ميت في التلاجة" بيقول شعر أهبل شكله فخم في قصر ثقافة الأنفوشي مع ناس ميتة بتعيد إنتاج أشباحها، لكن الصحافة وقتها ( خصوصا الثقافية)، مهنة تكريس الصورة والبكاء على أطلال الميتين في التلاجة، عطلت الوعي ده جوايا سنتين، لأن لعبتها السهلة اللي خلتني أبقى متواجد بسرعة وثابت فيها كشغلانة مش طموح، هي أني هعرف بلغة حلوة أكرس صورة متخيلة جميلة وكل حاجة بس مش حقيقية، يعني ممكن أضربلك مثال مع الفارق: الليلة الكبيرة بتاعت صلاح جاهين، اللي بتوصف لحظة ما في الستينات بقت في الماضي عن المولد، اسأل نفسك كده سواء كنت صحفي أو مواطن نازل المولد، إنت بتروحه وبترجع منه بأنهي صورة، الصورة الحقيقية البشعة اللي هو عليها، ولا الصورة الجميلة المثالية اللي طرحها جاهين، ومع الزمن ماعدتش حقيقية، المولد فيه تحرش وسرقة وزحمة وناس جعانة بتروح عشان تاكل ومجانين بره الزمن، وبحيرة بول وشخاخ كبيرة في صحن جامع الحسين، لكن مافهوش يا غزال ياغزال ده العشج حلال، ولا الأراجوز الظريف، وماعدش مناسبة روحانية أو مسلية بأي حال من الأحوال. ده دايما مغري فشخ.
 أنتجت في فترة الاستسلام للعبة الصحافة دي، المجموعة القصصية الخرائية اللي حب الناس ليها، ما خلانيش للحظة أشك في زيف وخطورة اللي أنتجته (أي تكريس للصورة الثابتة عن الحياة هي خيانة للكتابة وللناس) ، نائل وناجي ماكنوش حتى لسه أنتجوا نصوص ناضجة زي نساء الكارنتينا ولا استخدام الحياة، لكن طريقة تفكيرهم كانت بتقول إنه فيه حاجة بره النمط، حاجة عرفت إن فيه "ميت" في التلاجة"، ظني إن الفارق ما كانش في الموهبة، كان في المعرفة. الموهبة أرض جميلة والمفترض تبقى مثمرة، لكنها خرافية زي حواديت الجنيات وبدون معرفة "حية" و"معاصرة"، مش معرفة" ميتين" في التلاجة"، هتفضل تنتج أشباح ميتين ماسكين في رقابنا. أنا أكتر كلمة سمعتها واتكتبت عني إني موهوب، وظني إني ماعرفتش ألاقي كتابة فعلية، حتى لو ببداية متهتهة ومتشنجة  غير لما ما بقتش أهتم أصلا بالجملة دي واعتبر نفسي ماسمعتهاش.
وسر المعرفة "الحية" دي ببساطة مش ملغز: افهم اللحظة اللي إنت فيها، تشكك في اللي اتقالك، راهن على صوتك بدون يقين..لأن الكتابة في اللحظة دي ماعادتش كتابة بناء على معيار كبير نهائي وخالص زي زمان، لكنها في ظني لحظة الأصوات المتفردة والخاصة، ده مش حكمي، ده حكم الزمن اللي كل شخص فيه على وجه الأرض عنده منصة تعبير لوحده على الشبكات الاجتماعية، واللي للأسف بدل ما يختار فيها صوته الخاص، بيستعير فيها الأصوات "المنتصرة"، ويبدلها في ثانية لو "اتهزمت". وبيساعد على ده إن أي صوت مختلف الناس بتاكله حي، زي أي لحظة بدائية في أي غابة متناكة، حد فيها قالهم إن ممكن نصطاد بالقوس مش بدراعنا، متهيألي آلاف الكفرة اتاكلوا قبل ما المؤمنين يقتنعوا بالقوس. آه بالمناسبة لو ماكانش عندك خبر، المعرفة ماعدتش بس في الكتب، عشان الزمن جاحد والمعرفة بتتطور أسرع من قدرة الكتب الاستاتيكية نفسها على الاستيعاب.
الكتابة ممكن تكون رهان على صوت متعثر، متهتهه، هيتماسك مع الوقت ويعدي تهتهته دي لمنطقة أنضج ولتهتهة جديدة زي ما هي برضه بنت الأكاديمية اللي بتطلع دكاترة ومهندسين ومدرسين وروائيين شاطرين. وعلى فكرة قالب الرواية أصلا من كتر ما اتهرس واتجمد واتكتب عن تكنيكاته بمساهمة أصلا من الأدب التجاري اللي محتاج يبقى نمطي عشان رهانه كله على البيع بقى أكتر قالب ممكن متوسطي المواهب يصبوا فيه حكايات حلوة، من غير ماتعرف تميزهم، يعني القالب ده أصلا ماعدش أملة، وكل الناس عندها حكايات، والحكايات دي ممكن تطلع حلوة عادي حتى لو طالعة من واحد نص موهوب.
هتقابل ناس كتير من حراس المعرفة "الميتة"، غالبا واثقين من نفسهم جدا، بيقولوا على أي محاولة" كسمها، إيه الخرا اللي إنت كاتبه"، ومثقفين مش هقولك مش مثقفين، لكنها ثقافة ميتة، مش قادرة تدرك إن النصوص الأساسية اللي بيعتمدوا عليها، ماتت، الزمن تجاوزها، وحتى لما بيعاد اكتشاف جوهرها، بيعاد اكتشافها على أرض تانية ومعرفة تانية، لكن ثقافتهم ماتفرقش في ظني عن ثقافة وكيل النيابة اللي حكم على ناجي، اللي هو كمان مثقف ببلاغة قديمة ورسمية منتهية وميتة لكنها تجاوزت الموت للعفونة، الناس دي ممكن تقولك في أشد حالاتها تطرفا نقدر نرجع الأربعينات الجميلة لو تكاتفنا، وفي أشد حالاتها تطرفا برضه بتبقى عايز تقاوم فشلها بإنها تعمل حاجة اسمها تثبيت الزمن، حيث المثال فيه بينتهي عند نجيب محفوظ ونجيب سرور ولما يتنحرر أوي يبقى محمود درويش ولما يتحدث خالص ويبقى مودرن يبقى وديع سعادة عشان نص العابرون سريعا جميلون بقى تريند لا يمكن مقاومته، ليه عايزين يعملوا كده، عشان ماحدش فينا هيبقى نجيب محفوظ ولا سرور ولا درويش ولا وديع سعادة، الأشباح مش هتعيد إنتاج نفسها فينا، وعشان ده بيخليه في منطقة أصلا آمنة، طالما الميتين مش هيرجعوا، يبقى ماحدش فينا هيكتب عدل، يبقى هو كده أمان وهيرفض أي محاولات تجريب اللي ما بيعبهاش فشلها في البداية أصلا، بالمناسبة نجيب محفوظ تخلص من عك الميلودراما والصدف ولقى صوته الخاص في اللص والكلاب (روايته السابعة)، ووصل لذورة مشروعه في الحرافيش وهو في عمر 66. طب أزايد أكتر، فيه كتاب كتير كل اللي جاننهم إن الرواية سمعت بسبب القضية في دول أوروبية وهتترجم، مختصرة المسافة الشاقة اللي بدعها نجيب محفوظ، وهوس الروائيين العجيب بإنتاجهم ونفسهم وهوسهم بفكرة تعميم نصهم في نصوص الآخرين.
نرجع لأحمد ذكي" الميت في التلاجة" –لو لسه فاكر-، يمكن ساعتها استغربت إيه اللي يخلي أحمد ناجي يقول على أحمد ذكي ميديوكر. فيه نوعين من الناس، ناس "سلفية" وناس "مستقبلية" بتعبير أرنولد توينبي، أحمد ناجي من النوع التاني، والاتنين بينهم جذور مشتركة، منها إن الاتنين عايشين في زمن مش موجود، زمن  مش هيحصل تاني، وزمن لسه ما حصلش أصلا. والاتنين راديكالين في رؤيتهم، عناف في تصورهم، والاتنين بينكروا الحاضر، بس مع الفارق، بين واحد بيشدك لورا، وواحد بيستشرف معاك أدام. لما تيجي تبص على المدرسة المعرفية اللي أنتجت أحمد زكي ويحي الفخراني ومحمود عبد العزيز ونور الشريف وحتى عادل إمام، وفي نفس توقيتها بره آل باتشينو وروبرت دي نيرو وجاك نيكلسون، اللي هو السحر نفسه يعني، هتلاقي (واعذروني لو كانت ملاحظات من متفرج مش متخصص) إنها مدرسة قايمة على فكرة التقمص، واللي مش بتلغي أصلا فكرة إنك عارف إن اللي قصادك بيمثل، واللي هي نتاج طويل عندنا وعندهم من مدرسة قايمة أصلا في بدايتها القديمة على المبالغات المسرحية زي زكي طليمات ويوسف وهبي، واللي فضلت تتطور بعد ما لغت المبالغات دي لحد ما وصلت لذروتها ونضجها معاهم..لكن بعد الذروة النهائية إيه؟ موت، وولادة حاجة جديدة. اسمها ليه التقمص، مادام لسه برضه يمثل، ويبدأ الأداء يروح ناحية إنه الممثلين يتكلموا عادي، طبيعي، شبهنا، وتبقى الموهبة اللي مش عارفين نشوفها ومستقبل التمثيل اللي ناجي شافه،  في القدرة دي على إنه يبقى طبيعي، عشان عينينا لسه ملوووحة عشرين سنة لورا، مستنين أحمد ذكي يصحى من التلاجة، وقاعدين نتحسر على الزمن اللي مش هيرجع، ما هو مش هيرجع، حتى لما الناس اتبسطت من محمد ممدوح في مسلسل جراند أوتيل، كانت أصلا بتقيس على معيار المحكمين في آراب أيدول اللي بيقيسوا قوة الحنجرة على معيار أم كلثوم النهائي، ونسيوا أن أي محاولة بره البرنامج لاستنساخ أم كلثوم وأحمد زكي أقصد المعرفة اللي بيطلع بيها النوع ده من الغنا نفسها انتهت. محمد ممدوح مش هيسيب أثر العظمة والخلود اللي سابه أحمد زكي، مش عشان هو مش ممثل شاطر، لكن عشان العكس عشان هو ممثل شاطر بس جوه شروط وزمن انتهوا.
بس في التمثيل، إحنا لسه في مرحلة وسيطة موت التقمص لسه بينازع، وصعود الأداء الطبيعي( وبكرر إنها ملاحظة مش من متخصص) بيطلع وبيطلع لحد ما يسود في المستقبل. ناجي عشان "مستقبلي" بيلغي في كل حاجة المراحل الوسيطة دي، هو شاف الميت في التلاجة، ومش هيطلع يضيع وقته إنه يشرحلك إنه الميت في التلاجة، لأ هو بينط المنطقة دي ويتكلم عن المستقبل –غير المضمون المثالي- مباشرة. عشان كده والله، مش مهم أصلا سؤال ناجي صح ولا غلط، جيد ولا رديء.
وده فارق مهم عند ناجي لما بيكتب، يعني عندنا تلات روايات مهمة بيحصلوا في زمن المستقبل، الكارنتينا لنائل وعطارد لمحمد ربيع، واستخدام الحياة لناجي، فيه فرق جوهري، مش السؤال فيهم الجودة، لأن التلات روايات في رأيي من أنضج وأهم تلات نصوص قريتهم للي ممكن أسميهم تجاوزا سن ما تحت السبعة وتلاتين مثلا، الفرق ده إن نائل وربيع بيحكوا عن المستقبل لكن هما فعليا بيتكلموا عن الحاضر، بيشرحوا إن الميت في التلاجة، وبيطاردوا آثاره وسبب استخدامهم لصيغة المستقبل إنهم عايزين يقولوا إن طول ما إحنا مش شايفين إن الميت في التلاجة مش هنوصل لحاجة، هنفضل في ندور في متاهات مفرغة بين المسخرة والكابوس. أحمد ناجي بقى بينط على دي، هو الميت في التلاجة عنده مسلمة، وقاله كسمك من زمان، هنعمل إيه بقى في المستقبل، فيبدأ يستشرف في ضباب الزمن اللي مش موجود ده، ما بعد النهاية، بداية جديدة بتلعن المسارات كلها، وبيتولد منها الحياة بعد الموت، حياة طازجة، متعثرة، مرتبكة، زي أي ميلاد.
لكن هل أحمد ناجي صح بخصوص إن أحمد ذكي ميديوكر، في ظني الإجابة مش مهمة، أهمية ناجي عمرها ما كانت إنه صح أو غلط، في أوقات كتير بيطلع غلط ورؤيته فيها استعجال كبير بتدراي طزاجتها وصحتها أحيانا، أهمية أحمد ناجي إنه خلاني أفكر ليه ممكن حد يقول على أحمد ذكي ميديوكر، وأوصل لإجابات تانية وأسئلة تانية مالهاش علاقة بالسؤال الأصلي، وكمان سؤال الرداءة والجودة اللي منايك الثقافة شاغلة نفسها بيه في شغل أحمد ناجي، كمان مش مهم، اللي بيلتمس بداية جديدة، ولو أنها أنضج وأكثر جودة في رأيي من خرافات إعادة انتاج أشباح الميتين، ده يبقى لا مؤاخذة كسم السؤال ده،، آه..أمك إنت..عشان لامؤاخذة لما يحد بيكتشف حاجة وثغرة في النفق، مش  يبقى السؤال الوحيد المنطقي إيه اللي بتهببه ده، لكن السؤال إنت لاقيت إيه؟، لكن عشان إنت جي تحاسبه بمعايير النص نفسه مش معترف بيها، وبيحاول يتجاوزها، عن خيال تاني مش بتاع النص النهائي والمعياري. أحمد ناجي هيبقى أحمد ناجي عشان هو اختار ده، ومش هيعيد نجيب محفوظ اللي ظني إن تعلق الناس بيه أصلا مش عشان أهمية اللي كتبه، لكن التعلق تعلق زائف ونفعي عشان الخرافة الشايعة والأمل اللي بياكل الأطياز إنه لو اتبعنا تعاليمه هننجو ونوصل للعالمية، عاش نجيب محفوظ كجوهر مش كسجان، كسمكوا..آه أمك إنت. ده لو كان نجيب محفوظ سمع كلام معاصريه وكتب زيهم ولا سمع كلام الأدب الملتزم اللي مينفعش تكتب عن البرجوازية ولا مادوشش دماغه بالفلسفة اللي ما فيش كاتب معاصر ليه التفت ليها، كان آخره بقى بست سيللر في معارض الشتاء والصيف.
وعشان كده برضه ناجي يغمز نائل في رواية نساء الكارنتينا في كونها رواية ملحمية، ناجي مش صح، لأنها واحدة من أكتر الروايات أصالة وقريتها وعشان عارف إن نائل ورا الوسوسة   بأفكار كتير مهمة وكتابات حلوة بنشوفها، لكن ناجي عارف إن المستقبل مش للنصوص الملحمية، وإن زمن الديجيتال بياكل الكلام، الزمن لنصوص الصوت الفرد، الفرد الواحد اللي بيتاكل حي ، وبيستخبى ورا أصوات مش بتاعته، عشان يحمي نفسه أو يثبت الزمن. النصوص دي اللي فهمها بجرأة هو الشعر، عشان متحررة أصلا من راس المال ومنظومة النشر بسبب استبعاده، عشان كده الشعرا قليلين آه، بس يقدروا يغيروا حياة الواحد لما يعتر على شاعر حقيقي فيهم.

وأخيرا، حاجة مالهاش علاقة ناجي، لكنها فرصة وتلكيكة عشان أوصل رسالة، لسه كلنا وجميعا، بما فينا ناجي، بنكتب من منطقة صوتها عالي، عشان الميت مطلع ميتينا، ومش راضي يسيبلنا نفس. عشان كده بتلاقي الكتابة الجديدة في بدايات نضجها نفسها في السخرية" الكارنتينا" أو الكابوس "عطارد" ، أو كيف ننجو يا ولاد المتناكة "استخدام الحياة"، دي كلها أصوات عالية، مش بالمعنى الديماجوجي، لكن بمعنى محاولة الانتصار على صخب الميتين، شخرة متقنة. لكن فيه منطقة لسه جيلنا ما سدهاش، وجيلنا دي تجاوزا، مافيش حاجة اسمها جيل، الكتابة من منطقة أكثر همسا، أكثر حيادية، اللي شايفه بيعمل ده هو هيثم ورداني وده سنه أكبر، لكن المعني بالرسالة، هو أحمد وائل، اللي مش عارف ليه ما بيكتبش، عشان هو بيفكر كده، بهدوء، وبجملة حيادية مكثفة، لا مبالية، مش عارف ليه عايز أقوله كده، بس الأكيد أني بحبه جدا.

17 comments:


  1. شركة تاج لتسليك المجارى بالدمام 0551844053 تمتلك الشركة افضل الادوات المثاليه المستخدمه فى عمليات تسليك المجارى
    شركة تسليك مجارى بالدمام
    بالدمام والتى تمتلك الخبره الكافيه لذلك والتى تعتمد على عماله فنية مدربه على اعلى مستوى من الدقه والمهاره فى تنفيذ
    كل ما هو مطلوب من الطاقم المرسل اليك عزيزى العميل وذلك لتلبية جميع طلباتك عزيزى العميل كل ما عليك هو ان تبادر
    بالاتصال بافضل شركة تسليك مجارى بالدمام نقوم فى شركة تاج باستخدام افضل الاساليب العلميه الحديثه والطريقه
    المثاليه والصحيحه لعملية تسليك المجارى بالدمام نقوم بتسليك للحمامات بالدمام وتسليك صفايات الحمامات اثناء وجود تسليك وشركة تسليك
    مطابخ بالدمام من اوائل الشركات التى تعتمد على افضل الطرق الحديثه والتى تستخدمها شركة تاج 0551844053 تسليك مجارى بالدمام
    التى اصبحت فى طليعة شركات التسليك بالدمام ولا تقل اهمية عن شركة طيوب لتسليك المجارى بالدمام
    شركة تسليك مجارى بالقطيف
    شركة تسليك مجارى بالخبر
    شركة تسليك مجارى بالجبيل
    شركة تسليك مجارى بصفوى وسيهات وراس تنورة
    شركة تسليك مجارى بخميس مشيط
    شركة تسليك مجارى بالاحساء
    شركة طيوب لتسليك المجارى بالدمام
    شركة طيوب لتسليك المجارى بالقطيف
    شركة تسليك مجارى بالظهران

    ReplyDelete
  2. شركة تاج لمكافحة الحشرات بالدمام تنتشر الحشرات بشكل غير طبيعي في اماكن تواجد الانسان لانها تتغذى على بقايا الطعام والحل معنا في شركة تاج اعرق شركة
    مكافحة حشرات بالدمام هذا لاننا نتخلص من الحشرات بدون رائحة في جميع الاماكن شركة مكافحة الحمام بالدمام والخبر ( بيوت شعر – مدارس – جمعيات – شركات – فلل – قصور – منازل – شقق )
    شركة مكافحة حشرات بالدمام
    شركة مكافحة حشرات بالقطيف
    شركة مكافحة حشرات بالجبيل
    شركة مكافحة حشرات بالخبر
    شركة مكافحة النمل الابيض بالدمام
    شركة مكافحة حشرات بسيهات
    شركة مكافحة حشرات بجازان
    شركة مكافحة الحمام بالجبيل والقطيف
    شركة مكافحة حشرات بالاحساء

    ReplyDelete

  3. توفر الشركة لعملاؤها الكرام الكثير من خيارات و برامج عمليات تنظيف المنازل
    شركة تنظيف منازل بالجبيل
    وخبرتنا العملية و استطلاعنا الدائم لسوق خدمات تنظيف الشقق يؤكد لكم عملاؤنا الكرام انكم حتما ستجدون ما يناسب
    احتياجاتكم ضمن شرائحنا المختلفة والمتعددة المصممة خصيصا لتلبى مختلف احتياجاتكم فى اعمال تنظيف المنازل بالجبيل
    تنظيف المنازل بالقطيف انتشر بكثرة بين الناس لضمان الحصول على افضل اسعار تنظيف الشقق ذلك لأن شركات التنظيف لديها من
    العمالة ما يكفي لأنجاز المهام فى اقل مدة زمنية، ايضاَ كل شركة تنظيف من المفروض ان يتوفر بها ماكينات تنظيف مخصصة فى
    تنظيف الفلل و تنظيف القصور ونظافة المنازل وكل ماكينة تنظيف تقوم بمهام معينة يصعب على ربة المنزل القيام بها بمفردها
    مثل تنظيف القماش و لهذا يفضل إسناد المهمة إلي افضل شركة تنظيف منازل بالقطيف شركة تاج الافضل دائما 0551844053
    شركة تنظيف بالجبيل
    شركة تنظيف سجاد بالجبيل
    شركة تنظيف شقق بالجبيل
    شركة تنظيف فلل بالجبيل
    شركة تنظيف مجالس بالجبيل
    شركة تنظيف منازل بالقطيف
    شركة تنظيف مجالس بالقطيف
    شركة تنظيف سجاد بالقطيف
    شركة تنظيف شقق بالقطيف

    ReplyDelete
  4. شركة تاج لكشف تسربات المياه بالدمام والخبر 0551844053والقطيف شركة كشف تسربات المياه بالقطيف احيانا يتعرض العديد من الأفراد الى مشكلات عديدة فى أعمال تسربات المياه
    ولكن لا يتم اكتشاف الأمر سريعا الا بعد فترة ؛ فى غضون تلك الفترة قد يزداد الأمر سوءا لذلك تعطى الشركة مجموعة من الدلالات
    التى تساعد على معرفه حجم الاصابه بتسربات المياه المنزليه الخطيرة كالأتى :
    أولا:ملاحظة وجود مجموعه من التصدعات أو التشققات بجدران وحوائط المنزل ؛ ذلك دليل على وجود تسربات قد أحدثت تأثيرا على المكونات الداخليه للمنزل أو البنية الأساسية الخاصة بالمنازل.
    ثانيا: ملاحظة وجود صدأ فى الحديد ؛ مما يؤثر الأمر سلبيا على المنزل نتيجة حدوث التسربات
    ثالثا:ملاحظة سقوط المياه من أعلى أسقف أو سطح الحمامات مما ينذر بوجود تسربات مائية .
    رابعا: ملاحظة تواجد مياه أرضية بالمنزل سواء داخل المطابخ أو الحمامات
    خامسا:ملاحظة ارتفاع غير طبيعى بفواتير المياه ؛ فى حين أن نسبة لاستهلاك لم تتغير.
    سادسا:امكانية سماع أصوات تسربات تأتى من خلف المغاسل أو الأحواض.
    سابعا: وجود تسربات فى أماكن غير واضحة بالحمامات أو المطابخ.
    ثامنا:سقوط الدهانات من الحوائط والتسبب فى تفتيتها .
    شركة تاج لكشف تسربات المياه بالظهران
    شركة كشف تسربات المياه بالجبيل
    شركة عزل اسطح بالخبر
    شركة كشف تسربات المياه بالخبر
    شركة كشف تسربات المياه ببقيق
    شركة كشف تسربات المياه بالدمام
    شركة انشاء وصيانة مسابح بالخبر والقطيف
    شركة رش دفان بالرياض
    شركة مكافحة حشرات بالرياض

    ReplyDelete
  5. شركة تسليك مجارى بالدمام شركة ركن الامثل 0502644550

    شركة تسليك مجارى بالدمام عزيزى العميل ان مشكلة انسداد المجارى التى تقابل عملائنا الكرام فى حياتنا اليومية لذلك عزيزى العميل باتصالك على شركة ركن الامثل فانك تحصل على خدمة ممتازة واداء مميز من قبل مندوبنا وحل مشكلة الانسداد التى تواجهك عزيزى العميل
    تعتمد شركتنا فى التسليك لبلاعات الحمامات وازالة الدهون المتراكمة فى احواض المطابخ وصفايات المطابخ نعمل داائما على ابادة الشوائب المتراكمة نتيجة غسيل الاوانى والزيوت نتيجة الطهى المستمر بالمطبخ لذلك نعمل جاهدين على تلبية طلبات عملائنا الكرام .
    افضل الطرق التى تقدمها شركتنا فى مجال تسليك المجارى
    تقدم الشركة افضل فريق مخصص لتسليك المجارى فشركتنا لا تقل اهميه عن شركة طيوب لتسليك المجارى بالدمام .
    تقوم الشركة بعمل غسيل لمواسير الصرف الصحى من الدهون وتعمل على اذابتهانهائيا..
    يقوم طاقم العمل الموجود لدى العميل بسكب المواد التى تعمل على تفتيت الدهون واذابتها من داخل مواسير الصرف الصحى..
    من الان وصاعدا من وداعا لمشكلة تسليك المجارى وتسليك مواسير الصرف الصحى تعمل الشركة على توفير افضل انواع الاجهزة وتوفير طاقم فنى متخصص يلبى رغبة دائما عملائنا الكرام نعمل من اجل اراحتك عزيزى العميل بسهولة تامة وباسعار خيالية رخيصة جدا وغير مكلفة.
    ويوجد قسم خاص لتسليك البيارات وعمل شفط لها مع رمى المواد لاذابة الدهون وجعل البيارة صالحه للاستخدام ويوجد ضمان يصل الى 5 سنوات.
    شركة مكافحة حشرات بالدمام
    شركة المثالية للتنظيف بالدمام
    شركة المثالية لتنظيف المنازل بالدمام
    شركة كشف تسربات المياه بالدمام
    شركة كشف تسربات المياه بالاحساء
    شركة كشف تسربات المياه بسيهات وراس تنورة
    شركة تنظيف مجالس وكنب بالدمام والخبر

    ReplyDelete


  6. خدمات شركة ركن الامثل لتسليك المجارى بالقطيف 0502644550



    شركة ركن الامثل لتسليك المجارى بالقطيف والخبر 0502644550 شركة تسليك مجارى بالقطيفوالتى تمتلك افضل الادوات المثالية والتى تنافس اقوى الشركات فى مجال
    التسليك ومنها شركة طيوب التى لا تقل شركتنا اهمية عنها من حيث العمالة الفنية المدربه على اعلى مستوى من الخبرة والمهارة
    وامتلاك احدث الادوات والاجهزة الحديثة نعمل فى شركة ركن الامثل على حل مشاكل التسليك بافضل الطرق المثالية الممتازة والتى
    تميزنا عن غيرنا فشركة ركن الامثل من افضل شركات التسليك المجارى ويوجد لدينا فنى تسليك مميز وعمالة مدربه على اسس
    عالمية فشركتنا هى احدى افضل الشركات الرائدة في مجال التسليك و الصيانة و التى تقدم افضل خدمة تسليك مجاري داخل
    المنازل كل اسرة تدرك اهمية المحافظة على نظافة احواض و مصارف المطبخ و الحمام و بما انك انتي ربة المنزل فتكوني انتي
    سيدة المنزل الاولى فلابد المحافظة على المنزل والتعامل مع افضل الشركات وهى شركة ركن الامثل لتسليك المجارى بالقطيف
    وباقل التكاليف وعدم تكرار المشكله مرة اخرى ويوجد ضمان على التسليك للعملاء شركات تسليك مجارى بالقطيف
    شركة كشف تسربات المياه بالقطيف
    شركة مكافحة حشرات بالقطيف
    شركة تنظيف منازل بالطائف
    شركة مكافحة حشرات بالطائف
    شركة كشف تسربات المياه بالخبر
    شركة مكافحة حشرات بالخبر
    شركة تسليك مجارى بالخبر

    ReplyDelete
  7. شركة تسليك مجارى بالجبيل 0502644550 شركة ركن الامثل

    ان مشكلة تسليك المجاري بالجبيل من اكثر المشاكل اهتماما لدينا شركة تسليك مجارى بالجبيل فهي خدمة لا غني عنها في بيوتنا جميعا لان كثيرا ما نتعرض الي انسداد البالوعات او مجاري الصرف الصحي والتي ينتج عنها الكثير من المتاعب والتي تلحق بنا الأذى فلذلك يجب علينا الاهتمام بخطوط الصرف الصحي وتسليك المجاري والبيارات باستمرار وكذلك سرعة التخلص من هذه المشكلة في اقرب وقت حتي لا تزيد عواقبها لذلك يجب الاتصال علي شركة متخصصة في تسليك المجاري.
    تسليك المجارى بأحدث الاجهزه والمعدات والوسائل المطوره الحديثه
    من خلال عماله على اعلى مستوى من الخبرة والتخصص المهني فشركتنا لا تقل اهميه عن شركة طيوب لتسليك المجارى بالجبيل
    لا تقلق بعد اليوم فشركتنا موجوده لخدمتك لحمل عناء مشاكل منزلك او اخطاء السباكين
    نتشرف باننا من اوائل الشركات التى تنفرد فى هذا المجال لانها الاقوي وبآستخدام احدث الاجهزة
    لاتندم ابدا على اختيارك شركة ركن الامثل 0502644550

    شركة مكافحة حشرات بالجبيل
    شركة تنظيف منازل بالجبيل
    شركة رش مبيدات بالجبيل
    شركة كشف تسربات المياه بالجبيل
    شركة تنظيف سجاد بالجبيل
    شركة تنظيف شقق بالجبيل
    شركة تنظيف فلل بالجبيل
    شركة تنظيف كنب بالجبيل
    شركة تنظيف مجالس بالجبيل

    ReplyDelete
  8. كثيرا ما نعاني من مشاكل انسداد مواسير الصرف الصحي، ونحتاج إلى حل لمعالجة انسدادالمجاري ولكن ما يجب علينا معرفته أولا هو أهم الأسباب التي تؤدي إلي
    شركة طيوب لتسليك المجارى حيث اننا نضع اعمال خدمات تسليك المجاري احترافية وذلك لانة يتربع على رأس الاحتياجات التي يحرص الأشخاص الاستعانة
    شركة طيوب للمجارى

    شركة مكافحة النمل الابيض بالقطيف
    شركة عزل اسطح بالقطيف

    ReplyDelete